top of page
Szukaj

Neuroarchitektura.



Czym jest neuroarchitektura?


Jonas Salk, wirusolog, twórca szczepionki przeciwko wirusowi polio, postanowił stworzyć miejsce sprzyjające nauce. W cudownej scenerii nad Oceanem Spokojnym powstał Instytut Salk, który od 1963 roku daje naukowcom możliwość, by badali rejony życia dotyczące człowieka. Jednym z obszarów badawczych, którymi zajmuje się Instytut są neuronauki.


Jak można przeczytać na stronie Instytutu:

Wyjaśniamy, w jaki sposób geny kontrolują neurony, jak obwody neuronowe przetwarzają informacje i jak nasze mózgi umożliwiają nam poruszanie się i podejmowanie decyzji. Opracowujemy również nowe narzędzia i wykorzystujemy zaawansowane techniki, aby lepiej zrozumieć tę „czarną skrzynkę” biologii. Łącząc te podejścia, robimy szybki postęp w dekodowaniu mózgu.

Salk otworzył gigantyczną możliwość rozwoju naukowców. Jeden z profesorów, Freda Gage szczególnie zainteresował się obszarem wpływu środowiska na pracę naszego mózgu. W 2003 roku powstała Akademia Neuronauk dla Architektury, której misją jest promowanie i pogłębianie wiedzy łączącej badania neuronauki z rosnącym zrozumieniem ludzkich reakcji na środowisko zbudowane.

Neuroarchitektura łączy wiedzę o architekturze z neuronaukami. Dzięki temu, z większą świadomością i uważnością możliwe jest zaprojektowanie danej przestrzeni, a zwłaszcza tej dedykowanej dzieciom. Neuroarchitektura daje możliwość stworzenia optymalnego środowiska, które w zależności od funkcji jaką ma spełniać, stymuluje do działania lub wręcz przeciwnie, hamuje je.


Pokoje dziecięce, placówki (szkoły, przedszkola, żłobki, klubiki) są szczególnym obszarem, w którym podczas projektowania warto wykorzystać tę wiedzę. Sprzyjające warunki mogą pozytywnie wpłynąć na nastawienie dzieci do nauki, poprawiając komfort psychiczny i fizyczny. Architektura w połączeniu z neuronaukami daje rozwiązania koncentrujące się na człowieku, co podnosi poziom zadowolenia i szczęścia w otoczeniu. Dlaczego to jest takie istotne? Według badań 90% czasu spędzamy wewnątrz budynków, a 65% we własnych domach. Co to oznacza dla naszego dziecka? Nieodpowiednio zaprojektowane wnętrze może wpływać na nie negatywnie pod względem fizycznym i psychicznym.


Wpływ architektury na nasze zachowanie wciąż jest badany. Ale wiemy, że na poniższe aspekty należy zwrócić szczególną uwagę podczas pracy nad projektem:

  • Temperatura - zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka utrudnia optymalne funkcjonowanie i pracę naszego mózgu.

  • Oświetlenie - reguluje nasz rytm okołodobowy. Jego intensywność i barwa wpływa na naszą aktywność, nastrój, koncentrację.

  • Kolor - każda barwa ma inną symbolikę i inne oddziaływanie na nasz organizm. Temat ten poruszałam już w poprzednich wpisach.

  • Natura - wprowadzenie natury do otoczenia korzystnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Natura może pojawić się w formie roślin, ale także naturalnych materiałów lub akcentów nawiązujących do niej.

  • Linie - miękkie linie, łuki, zaokrąglone krawędzie pozwalają łatwiej się zrelaksować.

  • Zapach - naturalne zapachy zachęcają do relaksu, dlatego w pierwszej kolejności powinno stosować się naturalne materiały wykończenia wnętrz.

  • Akustyka - możliwość odcięcia się od zewnętrznego hałasu obniża poziom stresu

Wykorzystanie neuroarchitektury wydaje się konieczne nie tylko w obszarach pracy i nauki, ale także w naszych domach, by podnieść komfort życia i przebywania w nich.

Comments


bottom of page