Czym jest? Jak na nas wpływa?
„Naprawdę nie potrafię wymyślić bardziej fascynującego tematu do studiowania ani takiego, który obejmowałby równie szerokie spektrum wiedzy”.
To słowa W. D. Wrighta, jednego z gigantów koloroznawstwa i pierwszego prezydenta Międzynarodowego Stowarzyszenia Kolorów (AIC). Co miał na myśli? Kolor oczywiście! Wszystko, co widzimy wokół nas ma kolor, który wpływa na nas, powodując różne reakcje fizjologiczne w zakresie oddychania, trawienia, ciśnienia krwi, działając na poziom hormonów, a także odczucia emocjonalnego. Oddziaływanie koloru nie ma ograniczeń – osoby niewidome również wchłaniają fale kolorów przez skórę! (Torice-Logrippo, 1989). Wpływ kolorów, sposób ich postrzegania, preferencje są tematem badań od wieków. Zagadnienie to jest wybitnie szerokie, ale spróbuję je zobrazować. Dlaczego jest to takie trudne? Ponieważ każdy z nas inaczej interpretuje widziany przez siebie kolor. W wielkim skrócie: światło padające na jakiś obiekt odbija się od niego, trafiając do naszych oczu. Stamtąd, krętą drogą trafia do kory wzrokowej, która wraz z pozostałą częścią mózgu przedstawia nam swoją interpretację owego przedmiotu. Mózg niekiedy nas oszukuje, co oznacza, że jego interpretacja idealnie przekazuje nam stan obiektu rzeczywistego. I tu pojawiają się schody :)
„Kolor - wrażenie wywołane przez pewne cechy światła, które oko widzi i mózg interpretuje. Jest to forma energii, która wpływa nie tylko na funkcjonowanie organizmu ponieważ wpływa także na umysł i emocje”. Mahnke
Jak skomplikowany i niezwykły jest to proces, możecie wysłuchać w Projekt Alpha z dr Kasią Siudą-Krzywicką, która opowiada o różnicy między perceptem a światem rzeczywistym. Kasia przedstawiła też zaskakujące doświadczenie z sukienką, ukazujące, jak różnie odbieramy barwę widzianą na zdjęciu. Byłam w szoku! :) → KLIK
Nasze preferencje kolorystyczne budują się w ciągu naszego życia. Wpływa na nie także otoczenie, w którym żyjemy, różnice kulturowe, społeczne, geograficzne, językowe, indywidualne doświadczenia. Dobrze wiedzą o tym specjaliści od marketingu, desingu, projektanci, itp. Kolor ma także działanie terapeutyczne, czy też zmniejszające lęk, np. u dzieci podczas wizyty stomatologicznej. Barwne instrumenty dentystyczne pozytywnie nastawiają dziecko do badania, o ile miało możliwość wybrania swojego ulubionego koloru.
Ciekawą teorią jest Ekologiczna Teoria Wartość (EVC), która opiera się na założeniu, że ludzkie preferencje kolorystyczne są zasadniczo adaptacyjne: ludzie mają większe szanse na przetrwanie i rozmnażanie się z powodzeniem, jeśli przyciągną ich przedmioty, których kolory „wyglądają dobrze” i unikają przedmiotów, których kolory „wyglądają źle”. W wyniku czego, im więcej pozytywnych doświadczeń mamy z danym przedmiotem, tym lepiej lubimy dany kolor – dlatego np. wybieramy zieleń drzewa zamiast zieleni zgnilizny, mimo że w obu przypadkach, to nadal jest kolor zielony :) Skojarzenia preferowanych kolorów z obiektami ze środowiska naturalnego, np. kolor niebieski kojarzy się z wodą, niebem, są dla nas całkowicie naturalne i odruchowe. Kolejnym aspektem wpływającym na postrzeganie kolorów jest światło – nieodłączny element do jego interpretacji. Kolor i światło są integralnym związkiem, a typ oświetlenia (naturalny, czy sztuczny) oraz natężenie oświetlenia mają wpływ na jego ocenę. Kolory wydają się być bardziej intensywne i nasycone w słoneczne, jasne dni, a ciemnieją przy pochmurnym niebie. Wszystko traci swój kształt i kolor w ciemności, przy braku światła. Wcześniejsze doświadczenia z danym obiektem sprawiają, że nasz mózg ma funkcję zapamiętywania koloru i programuje sobie, że np. jabłko w ciemnym pomieszczeniu jest czerwone. W rzeczywistości może mieć jeszcze inne kolory, ale utrwala się najsilniejsze skojarzenie. Kolory mają potężną moc! Widzimy je, używamy ich w każdej sekundzie naszego życia i mają na nas ogromny wpływ. Jak zatem postrzegają je dzieci? O tym dowiecie się w kolejnym wpisie. Bibliografia:
The rays are not coloured - Wright W. D.,1967
Child’s preferred colors role in a pedodontic practice based on children’s heart rates - Shady Ahmed Moussa, 2014
An ecological valence theory of human color preference - Stephen E. Palmer and Karen B. Schloss, 2010
Colour and Light in Design - Levels of experiencing colour and light - Ulf Klarén, Harald Arnkil, Karin Fridell Anter, 2013
#kolor #kolorwewnętrzu #wpływkoloru #kolorścian #psychologiakoloru #psychologiakolorów #colorsmatters #pokojdziecka #urzadzaniewnetrz #urzadzaniemieszkania #projektowaniepokoidzieciecych #kidsroom #aranżacjawnętrz
Podziel się ❤️
留言