Szukaj

Kolor.



Czym jest? Jak na nas wpływa?


„Naprawdę nie potrafię wymyślić bardziej fascynującego tematu do studiowania ani takiego, który obejmowałby równie szerokie spektrum wiedzy”.

To słowa W. D. Wrighta, jednego z gigantów koloroznawstwa i pierwszego prezydenta Międzynarodowego Stowarzyszenia Kolorów (AIC). Co miał na myśli? Kolor oczywiście! Wszystko, co widzimy wokół nas ma kolor, który wpływa na nas, powodując różne reakcje fizjologiczne w zakresie oddychania, trawienia, ciśnienia krwi, działając na poziom hormonów, a także odczucia emocjonalnego. Oddziaływanie koloru nie ma ograniczeń – osoby niewidome również wchłaniają fale kolorów przez skórę! (Torice-Logrippo, 1989). Wpływ kolorów, sposób ich postrzegania, preferencje są tematem badań od wieków. Zagadnienie to jest wybitnie szerokie, ale spróbuję je zobrazować. Dlaczego jest to takie trudne? Ponieważ każdy z nas inaczej interpretuje widziany przez siebie kolor. W wielkim skrócie: światło padające na jakiś obiekt odbija się od niego, trafiając do naszych oczu. Stamtąd, krętą drogą trafia do kory wzrokowej, która wraz z pozostałą częścią mózgu przedstawia nam swoją interpretację owego przedmiotu. Mózg niekiedy nas oszukuje, co oznacza, że jego interpretacja idealnie przekazuje nam stan obiektu rzeczywistego. I tu pojawiają się schody :)


Kolor - wrażenie wywołane przez pewne cechy światła, które oko widzi i mózg interpretuje. Jest to forma energii, która wpływa nie tylko na funkcjonowanie organizmu ponieważ wpływa także na umysł i emocje”. Mahnke

Jak skomplikowany i niezwykły jest to proces, możecie wysłuchać w Projekt Alpha z dr Kasią Siudą-Krzywicką, która opowiada o różnicy między perceptem a światem rzeczywistym. Kasia przedstawiła też zaskakujące doświadczenie z sukienką, ukazujące, jak różnie odbieramy barwę widzianą na zdjęciu. Byłam w szoku! :) → KLIK Nasze preferencje kolorystyczne budują się w ciągu naszego życia. Wpływa na nie także otoczenie, w którym żyjemy, różnice kulturowe, społeczne, geograficzne, językowe, indywidualne doświadczenia. Dobrze wiedzą o tym specjaliści od marketingu, desingu, projektanci, itp. Kolor ma także działanie terapeutyczne, czy też zmniejszające lęk, np. u dzieci podczas wizyty stomatologicznej. Barwne instrumenty dentystyczne pozytywnie nastawiają dziecko do badania, o ile miało możliwość wybrania swojego ulubionego koloru.

Ciekawą teorią jest Ekologiczna Teoria Wartość (EVC), która opiera się na założeniu, że ludzkie preferencje kolorystyczne są zasadniczo adaptacyjne: ludzie mają większe szanse na przetrwanie i rozmnażanie się z powodzeniem, jeśli przyciągną ich przedmioty, których kolory „wyglądają dobrze” i unikają przedmiotów, których kolory „wyglądają źle”. W wyniku czego, im więcej pozytywnych doświadczeń mamy z danym przedmiotem, tym lepiej lubimy dany kolor – dlatego np. wybieramy zieleń drzewa zamiast zieleni zgnilizny, mimo że w obu przypadkach, to nadal jest kolor zielony :) Skojarzenia preferowanych kolorów z obiektami ze środowiska naturalnego, np. kolor niebieski kojarzy się z wodą, niebem, są dla nas całkowicie naturalne i odruchowe. Kolejnym aspektem wpływającym na postrzeganie kolorów jest światło – nieodłączny element do jego interpretacji. Kolor i światło są integralnym związkiem, a typ oświetlenia (naturalny, czy sztuczny) oraz natężenie oświetlenia mają wpływ na jego ocenę. Kolory wydają się być bardziej intensywne i nasycone w słoneczne, jasne dni, a ciemnieją przy pochmurnym niebie. Wszystko traci swój kształt i kolor w ciemności, przy braku światła. Wcześniejsze doświadczenia z danym obiektem sprawiają, że nasz mózg ma funkcję zapamiętywania koloru i programuje sobie, że np. jabłko w ciemnym pomieszczeniu jest czerwone. W rzeczywistości może mieć jeszcze inne kolory, ale utrwala się najsilniejsze skojarzenie. Kolory mają potężną moc! Widzimy je, używamy ich w każdej sekundzie naszego życia i mają na nas ogromny wpływ. Jak zatem postrzegają je dzieci? O tym dowiecie się w kolejnym wpisie. Bibliografia:

  1. The rays are not coloured - Wright W. D.,1967

  2. Child’s preferred colors role in a pedodontic practice based on children’s heart rates - Shady Ahmed Moussa, 2014

  3. An ecological valence theory of human color preference - Stephen E. Palmer and Karen B. Schloss, 2010

  4. Colour and Light in Design - Levels of experiencing colour and light - Ulf Klarén, Harald Arnkil, Karin Fridell Anter, 2013


#kolor #kolorwewnętrzu #wpływkoloru #kolorścian #psychologiakoloru #psychologiakolorów #colorsmatters #pokojdziecka #urzadzaniewnetrz #urzadzaniemieszkania #projektowaniepokoidzieciecych #kidsroom #aranżacjawnętrz


Podziel się ❤️

Zapraszam.
Chętnie pomogę.
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

neuroom.pl ® 2020 all rights reserved